«

»

Patanjali Yoga Sutra. 1.47- 51 höhere Samadhi-Zustände



Mansa Devi Eingang

Mansa Devi Eingang



Nachdem Patanjali im Yoga Sutra zuvor die Stadien der Meditation beschrieben hat, die bereits als beginnendes Überbewusstsein bezeichnet werden können, beginnt er nun höhere Stadien zu erläutern. Wo genau die Grenzen zwischen einer sehr tiefen Meditation und dem Erfahren von Samadhi liegen, ist schwierig intellektuell nachzuvollziehen. Letztlich dienen diese Verse (und die aus dem letzten Abschnitt) der Orientierung für denjenigen, der sie erfährt. Es werden sehr deutlich die einzelnen Stufen und Aufgaben aufgezeigt, die für jemanden der nicht in diesen Zuständen verweilt, nur sehr abstrakt erscheinen. Wenn man die Ebene der Prakriti wie in Vers 45 beschrieben überwindet, erreicht man die höheren Stadien des Überbewusstseins, die nun noch etwas erläutert werden.

Samadhi Pada, Vers 47, Patanjali Yoga Sutra

1.47. निर्विचारवैशारद्येऽध्यात्मप्रसादः
nirvicāra-vaiśāradye-’dhyātma-prasādaḥ

nirvicāra = ohne Untersuchung, fremdes Wissen
vaiśāradye = tüchtig, routiniert, erfahren, geübt, kundig
adhyātma = der höchste Geist, das absolute Selbst steht vor einem
prasādaḥ = geht als Wirkung hervor bzw. Helligkeit, Klarheit

“Wenn Nirvichara-Samapatti regelmäßig erfahren wird, steht die Erfahrung des Selbst Klar vor einem.”
oder
“Bei der Erfahrung von Wissen ohne Fragestellung, ist die klare Erfahrung des Selbst das Resultat.”

Wenn man also durch die Stadien der Meditation hindurch geht, und sich auf das Subtilstmögliche ausrichtet, ist die Erfahrung des Selbst unausweichlich. Und erst wenn man diese (wie man sagt sehr wonnevollen) Zustände überwindet, wird man die Verwirklichung erreichen. Denn wie bereits erläutert, ist auch das Subtilstmögliche oder das Allerfeinstofflichste auf das wir ausgerichtet sind immer noch ein Objekt der Wahrnehmung. Das höchste Ziel ist das Erfahren der Einheit von Subjekt und Objekt. So wie Patanjali das bereits im 41.Vers erläutert hat: Der Wahrnehmende, der Prozess der Wahrnehmung und das Objekt der Wahrnehmung verschmelzen zu einer Einheit. Es wird dann die Prakriti, die Ebene der vergänglichen Erscheinungen dieser Welt Überwunden und man tritt in die Erfahrung des Purusha ein. Die verwirklichten Meister sagen, dass wir erst dann die Welt so sehen wie sie tatsächlich ist. Und dieses ist nicht zu beschreiben, ausser durch Verneinung. Im Vedanta wird diese Art der Annäherung an die Wirklichkeit “Neti-Neti” genannt: “nicht dies, nicht das”. Es wird also jede Vorstellung der Wirklichkeit verneint, jede Idee über die Natur des Ich negiert, jedes Konzept abgelehnt, bis nur noch die direkte Erfahrung des Unbeschreiblichen da ist. Von Paramahansa Yogananda stammt dieses wunderbare Zitat über das Erleben des Überbewusstseins:

“Überall Zentrum, nirgends Peripherie.”

Dieser Zustand entzieht sich also wahrlich jeglicher Vorstellung!

1.48, Patanjali Yoga Sutra

1.48. ऋतंभरा तत्र प्रज्ञा
ṛtaṁbharā tatra prajñā

ṛtaṁ = Wahrheit
bharā = schwanger, trächtig
tatra = da, dort, dann
prajñā = Bewusstsein, wahres Wissen

“Erst dann wird das Bewusstsein von absoluter Wahrheit erfüllt.”
oder
“In diesem Zustand erfahren wir das wahre Wissen.”
oder
“Wahrheitsträchtig ist dieses Wissen.”

Alles was vorher war, gleicht nicht dem was man erlebt, wenn man ganz in die Erfahrung des Selbst eintaucht. Jede Erfahrung die man macht, in der man sich Selbst als getrennt vom Objekt der Wahrnehmung erlebt, ist nicht das Einheitsbewusstsein. Also auch wenn wir vor Freude (=Ananda) in der Meditation platzen könnten, solange wir sie noch Beobachten können sind wir nicht damit Verschmolzen, und nicht in der Non-Dualität. Auch Erfahrungen von Engeln, Lichtern, Harfenklängen oder ähnlichem sind laut Patanjali und anderen Meistern noch nicht das höchste Bewusstsein. Wenn wir uns auf diese tiefe Weise Selbst erkennen, erfahren wir die Welt und die Wirklichkeit wie sie tatsächlich ist. Alle Schleier der Illusionen sind erst von uns gefallen, wenn wir diesen höchsten Bewusstseinszustand erfahren haben. Wir erkennen die Welt erst wie sie ist, wenn wir in der Non-Dualität von Subjekt und Objekt sind. Wie in Vers 40 vermittelt, verschmelzen der Wahrnehmende, das Objekt der Wahrnehmung und der Prozess der Wahrnehmung zu einer Einheit.

1.49, Patanjali Yoga Sutra

1.49. श्रुतानुमानप्रज्ञाभ्यामन्यविषया विशेषार्थत्वात्
śruta-anumāna-prajñā-abhyām-anya-viṣayā viśeṣa-arthatvāt

śruta = Gehörtes, Erinnertes
anumāna = Schlussfolgerung, aus dem Verstand
prajñā = Bewusstsein, wahres Wissen
abhyām = daher, davon, mit diesen
anya = anders
viṣayā = Objekt, Inhalt
viśeṣa = besonders,
artha = Objekt, Bild, Wahrheit
tvāt = Wahrheit zum, Beziehung zum

“Dieses Bewusstsein geht über gehörtes und gefolgertes Wissen hinaus und hat eine besonderen Beziehung zum Objekt.”
oder
“Es entstehen Erkenntnisse die nicht aus den Schlussfolgerungen oder Gehörtem zum Objekt kommen.”

Eine höhere Ituition erwacht im inneren. Die Quelle des eigenen Wissens ist nicht mehr nur Schlussfolgerung oder gehörtes, sondern auch das Bewusstsein selbst. Durch die Verschmelzung mit dem Objekt der Wahrnemung, können wir den tieferen Sinn Erfassen. Eine neue Qualität der Betrachtung der Welt ist erwacht, jenseits von Schubladen, Konzepten und Vorstellungen. Es entsteht Einsicht in die Dinge, wir folgen nicht mehr dem gelernten und gehörten auch nicht den Schlussfolgerungen und unserem Verstand. Wir erfahren die Dinge unmittelbar wie sie sind. Im 7.Vers sagt Patanjali noch: “Wahrnehmung, Schlußfolgerung und überlieferte Lehre sind Mittel zu richtiger Erkenntnis.” Klar. Solange wir nicht die Verwirklichung erreicht haben, denn dann erfahren wir direkt die Wirklichkeit wie sie ist. Wir verschmelzen dann mit der Realität.

Womöglich helfen zum verstehen Zitate von Weisen, die diese Wirklichkeit erfahren haben…

“Sie können Erleuchtung nicht erfahren.
Die bloße Idee, sie zu erfahren, ist eine Torheit.”

Krishnamurti

 

“Die plötzlich aufblitzende Einsicht,
daß Subjekt und Objekt eins sind,
führt euch zu einem zutiefst geheimnisvollen wortlosen Begreifen,
und durch dieses Begreifen werdet ihr zur Wahrheit des Zen erwachen.”

Huang-Po

 

“Der Mensch weiß nicht,
auf welche Weise die Seele aus der Knechtschaft der Materie befreit wird-
außer nach ihrer Befreiung.”

Khalil Gibran
“Die tiefsten Erkenntnisse erreicht man nur durch höchste Sammlung des Geistes.
Worte reichen nicht hinunter in diese letzten Gründe,
nur intuitive Erleuchtung hilft zum Verständnis.”

Konfuzius

 

“Es gibt einen Zustand jenseits von Anstrengungen und Anstrengungslosigkeit.
Solange er nicht erreicht ist, sind Anstrengungen notwendig.”

Ramana Maharshi

1.50, Patanjali Yoga Sutra

1.50. तज्जस्संस्कारोऽन्यसंस्कार प्रतिबन्धी
tajjas-saṁskāro-’nya-saṁskāra pratibandhī

tajjas = das daraus, resultierend
saṁskāro = Programmierung, Prägung, Neigung, Eindruck, Nachwirkung
anya = andere
pratibandhī = verhindern, entgegnen, ersetzen

“Aus dieser Erfahrung entsteht eine neue Prägung, welche die alten ersetzt.”
oder
“Die Eindrücke aus diesem Bewusstsein ersetzten alle anderen.”

Oder mit den Worten von TKS Desikachar noch etwas klarer:
“Durch Yoga entsteht eine geistige Tendenz, die den Einfluss all jener anderen Tendenzen zurückdrängt, die auf falschem Verstehen beruhen.”

Die Erfahrungen welche wir also in sehr tiefer Meditation bzw. im Überbewusstsein machen, sind stärker als all die anderen zuvor. Wie erläutert müssen wir ja, um das Höchste zu erfahren, uns von allen Konzepten, Programmen, Konditionierungen und Denkweisen lösen. Nur so verschmelzen wir mit der Wahrheit und erfahren sie unmittelbar.
Krishna sagt in der Bhagavad Gita im 20.+21.Vers des 5.Kapitels:

“Wer Brahman kennt (…) ist nicht an Kontakte mit Äusserem verhaftet und findet Glück im Selbst; er versenkt sich in der Meditation mit Brahman und findet Glück im Selbst.”

Also wir lösen uns von all den “saṁskāras” durch die unser Sein zuvor beeinflusst war, und gewöhnen uns an die neue Weise das unmittelbare Sein zu Erleben. Neue Gewohnheiten des Denkens lösen die alten ab, also eine gesündere Art mit unserem Geist umzugehen wird kultiviert. Unser Geist folgt immer sehr präzise den Anweisungen die wir ihm geben. Jeder bewusste Gedanke ist eine Affirmation die unsere Denkweise in der Zukunft bestimmt. Und so gilt es, immer wachsam zu sein, und zu lernen den Geist zu beobachten. Dann können wir die Gewohnheit (saṁskāra) schaffen wach, präsent und achtsam zu sein. Die alten Gewohnheiten werden überlagert durch die neue Art den Geist zu Benutzen.

1.51, Patanjali Yoga Sutra

1.51. तस्यापि निरोधे सर्वनिरोधान्निर्बीजः समाधिः
tasyāpi nirodhe sarva-nirodhān-nirbījaḥ samādhiḥ

tasya = von dem, dessen
api = sogar, auch
nirodhe = loc. sg. Zur Ruhe kommen, beruhigen
sarva = alles
nirodhān = acc. pl. Zur Ruhe kommen, beruhigen
nirbījaḥ = ohne (jenseis von) Samen, Quelle, Kern, Thema
samādhiḥ = Überbewusstsein, vollkommene Erkenntnis

“Wenn dann sogar diese Prägungen zur Ruhe gekommen sind, wenn alles zur Ruhe gekommen ist, dann ist Nirbija-Samadhi erreicht.”
oder
“Wenn nun auch diese Art der Programmierung zur Ruhe kommt, wird das Überbewusstsein ungebunden.”

Also auch die Erfahrungen die wir in Samadizuständen machen, bringen neue Prägungen die es aufzulösen gilt. Die im Vers zuvor erwähnten neuen Saṁskāras sind zwar überaus nützlicher als die alten Unbewussten, jedoch gilt es dann auch diese aufzulösen. Die Saṁskāras die wir im laufe unseres unbewussten Lebens anhäufen, und die sich als hartnäckige Furchen im Geist gefestigt haben, gilt es zunächst durch förderliche Saṁskāras zu ersetzen. Um am Ende auch diese aufzulösen. In der Praxis würde das beispielsweise Bedeuten: Wenn wir ein Objekt sehen, würden beim unbewussten Menschen Assoziationen, Erinnerungen und Verknüpfungen im Geiste entstehen, die automatisch und willkürlich sind. Diesen sind wir dann tendenziell ausgeliefert. Wenn man schon etwas tiefer Meditiert, und gelernt hat Gedanken und Gefühle zu Beobachten, kann man sich eher entscheiden, welchen Impulsen man folgt und welchen nicht. Man ist also quasi nicht einfach den saṁskāras ausgeliefert, sondern hat die neue saṁskāra die alten saṁskāras zu Beobachten, und losgelöst davon zu Entscheidungen zu kommen. So lösen wir nach und nach die alten Denkweisen, Programmierungen, Konditionierungen, Muster und automatischen Reaktionen auf, und kommen zu der beschriebenen unmittelbaren Erfahrung dessen, was ist.

Und hier noch ein paar Zitate zur allgemeinen Erleuchtung:

“Wer andere kennt, ist klug.
Wer sich selber kennt, ist erleuchtet.”

Lao-Tze

 

“Der Wissende weiß und erkundigt sich,
aber der Unwissende weiß nicht einmal,
wonach er sich erkundigen soll.”
indisches Sprichwort

 

“Für wen auch immer man sich hält,
beim Erwachen verschwindet dieser Jemand.”

Robert Rabin

 

“Der Beobachter ist der Schlüssel.
Sei der Beobachter,
was immer geschieht lass es geschehen.”

Osho

 

“Das wahre Glück finden wir nicht in den Dingen,
sondern in der Tiefe unserer Seele.”

Theresia von Lisieux

 

“Es gibt ein Zeichen vollkommenen Wissens.
Ein Mensch wird schweigsam, sobald er es erreicht…”

Sri Ramakrishna

Soweit mein Kommentar zu den Versen 47 – 51 des 1. Kapitels der Yoga Sutras des Weisen Patanjali.

Damit habe ich dann das erste Kapitel, den Samadhi-Pada, des Patanjali Yoga Sutra abgeschlossen.

Vayasa Höhle, Blick auf Badrinath

Vayasa Höhle, Blick auf Badrinath

Print Friendly

Permanentlink zu diesem Beitrag: http://vedanta-yoga.de/rajayogasutras-1-47-51-hoehere-samadhi-zustaende/

88 Pings

Zum Kommentar-Formular springen

  1. yourautocarinsurancequotes.com

    … [Trackback]…

    [...] Informations on that Topic: machshell.de/rajayogasutras-1-47-51-hoehere-samadhi-zustaende/ [...]…

  2. uhnuybytcrdxexcyhbiknub

    Title…

    [...]very handful of internet sites that happen to be comprehensive below, from our point of view are undoubtedly nicely worth checking out[...]…

  3. sam waltonman

    The Birch of the Shadow

    I feel there may possibly be a number of duplicates, but an exceedingly useful checklist! I have tweeted this. Several thanks for sharing!

  4. click here to log in

    Websites you should visit

    [...]below you’ll find the link to some sites that we think you should visit[...]…

  5. somanabolic muscle maximizer reviews

    somanabolic muscle maximizer reviews

    [...]The information and facts talked about inside the report are some of the best offered [...]

  6. iherb promo code

    iherb promo code

    [...]please check out the web sites we stick to, like this one particular, as it represents our picks through the web[...]

  7. iherb coupon code

    iherb coupon code

    [...]Here are a few of the internet sites we advocate for our visitors[...]

  8. Dredd wallpapers

    Dredd wallpapers

    [...]Sites of interest we’ve a link to[...]

  9. download highline residences

    Blogs ou should be reading

    [...]Here is a Great Blog You Might Find Interesting that we Encourage You[...]…

  10. www.linkedin.com

    Recommeneded websites

    [...]Here are some of the sites we recommend for our visitors[...]…

  11. Gamble

    Gamble

    [...]one of our guests recently encouraged the following website[...]

  12. Play Free Games Online

    Play Free Games Online

    [...]Sites of interest we have a link to[...]

  13. permaculture

    permaculture

    [...]Here are a few of the sites we advocate for our visitors[...]

  14. My Homepage

    … [Trackback]

    [...] There you will find 37200 more Infos: vedanta-yoga.de/rajayogasutras-1-47-51-hoehere-samadhi-zustaende/ [...]

  15. Browse This Site

    Cool sites

    [...]we came across a cool site that you might enjoy. Take a look if you want[...]…

  16. affordable seo services

    affordable seo services

    [...]below you will discover the link to some sites that we think you need to visit[...]

  17. Polygraph

    Polygraph

    [...]that would be the finish of this write-up. Right here you?ll uncover some web-sites that we believe you?ll enjoy, just click the links over[...]

  18. premature ejaculation medicine in australia

    staten separation

    nzdeleteanul analisti reviennent avvalsi germanyzkm zsaid simpelnya.

  19. buy camera equipment in delhi

    buy camera equipment in delhi

    [...]we like to honor many other net websites around the web, even when they aren?t linked to us, by linking to them. Below are some webpages worth checking out[...]

  20. Free Microsoft Points - Free Xbox Live Codes

    Free Microsoft Points – Free Xbox Live Codes

    [...]The data mentioned in the article are a few of the most beneficial out there [...]

  21. ifunbox

    ifunbox

    [...]Sites of interest we have a link to[...]

  22. online shopping in india for electronics

    online shopping in india for electronics

    [...]the time to read or visit the content material or sites we’ve linked to beneath the[...]

  23. the muscle maximizer

    the muscle maximizer

    [...]just beneath, are numerous completely not connected web-sites to ours, having said that, they are surely worth going over[...]

  24. hairy anus

    Related…

    [...]just beneath, are numerous totally not related sites to ours, however, they are surely worth going over[...]…

  25. mark cobb

    Thorn of Girl

    Very good data is usually observed on this online web site.

  26. workout obsession

    workout obsession

    [...]the time to study or visit the material or web-sites we have linked to below the[...]

  27. iherb promo code

    iherb promo code

    [...]the time to study or take a look at the subject material or web sites we’ve linked to beneath the[...]

  28. iherb coupon

    iherb coupon

    [...]here are some hyperlinks to web pages that we link to since we assume they may be really worth visiting[...]

  29. https://twitter.com/nekejos

    Kimi Starghill

    I just added this odiassd weblog to my feed reader, great stuff. Can not get enough!

  30. new books on lung cancer

    new books on lung cancer

    [...]The facts talked about within the report are a number of the ideal available [...]

  31. dla dziecikolorowanki

    Alta Walbert

    I have learn odiassd some excellent stuff here. Definitely value bookmarking for revisiting. I wonder how so much attempt you set to make this type of excellent informative website.

  32. product number free

    serial code

    Thank you for making my personal students have access for your web site post.

  33. paragnost

    … [Trackback]

    [...] Read More here: vedanta-yoga.de/rajayogasutras-1-47-51-hoehere-samadhi-zustaende/ [...]

  34. waarzegsters

    … [Trackback]

    [...] Informations on that Topic: vedanta-yoga.de/rajayogasutras-1-47-51-hoehere-samadhi-zustaende/ [...]

  35. view website

    Read was interesting, stay in touch…

    [...]please visit the sites we follow, including this one, as it represents our picks from the web[...]…

  36. Miami bankruptcy lawyer

    Miami bankruptcy attorney

    Thank you for producing my private students have access to your web page post.

  37. clash of clans cheats

    clash of clans hack

    Brilliant blog!

  38. Diindolylmethane

    The Silent Shard

    This will most likely be pretty practical for many of one’s employment I plan to will not only with my website but

  39. mt4 programmer

    mt4 programmer

    [...]we came across a cool website that you may well take pleasure in. Take a look when you want[...]

  40. overnight pet sitter naples fl

    overnight pet sitter naples fl

    [...]usually posts some incredibly exciting stuff like this. If you are new to this site[...]

  41. was ist kratom

    kratom

    Thank you for generating my private students have access for your internet site post.

  42. ecigs

    ecigs

    [...]we like to honor several other world-wide-web web-sites around the web, even though they aren?t linked to us, by linking to them. Underneath are some webpages really worth checking out[...]

  43. homeowners insurance quotes

    You should check this out

    [...] Wonderful story, reckoned we could combine a few unrelated data, nevertheless really worth taking a look, whoa did one learn about Mid East has got more problerms as well [...]…

  44. depression

    depression

    [...]we came across a cool website that you may love. Take a appear in the event you want[...]

  45. Auto insurance by zip

    Sites we Like…

    [...] Every once in a while we choose blogs that we read. Listed below are the latest sites that we choose [...]…

  46. Mynt Products

    Related…

    [...]just beneath, are numerous totally not related sites to ours, however, they are surely worth going over[...]…

  47. lovelady center

    lovelady center

    [...]below you will obtain the link to some internet sites that we feel it is best to visit[...]

  48. life insurance quotes

    Awesome website

    [...]the time to read or visit the content or sites we have linked to below the[...]…

  49. pricing

    pricing

    [...]check beneath, are some absolutely unrelated internet websites to ours, even so, they are most trustworthy sources that we use[...]

  50. vitamin c serum for acne

    Links

    [...]Sites of interest we have a link to[...]…

  51. geo news live streaming

    geo news

    Is your theme custom produced or did you download it from someplace? A theme like yours having a couple of easy adjustements would really make my blog stand out.

  52. pop over to this website

    Recent Blogroll Additions…

    [...]usually posts some very interesting stuff like this. If you’re new to this site[...]…

  53. kangan water

    kangen water ionizer

    Your kindness is going to be considerably appreciated.

  54. elado ingatlan budaors

    Visitor recommendations

    [...]one of our visitors recently recommended the following website[...]…

  55. carpet cleaning houston

    Sites we Like…

    [...] Every once in a while we choose blogs that we read. Listed below are the latest sites that we choose [...]…

  56. secret money system review

    secret money system review

    Your kindness will likely be drastically appreciated.

  57. help moppy

    Whispering Misty

    So sorry you will pass up the workshop!

  58. laser lipo

    liposuction surgery

    Your kindness shall be drastically appreciated.

  59. las vegas seo company

    las vegas seo

    Thank you for creating my personal students have access to your website post.

  60. surveys for money

    surveys for money

    Is your theme custom made or did you download it from someplace? A theme like yours having a few basic adjustements would seriously make my blog stand out.

  61. Fast ways to make money

    How to make money fast

    Thank you for producing my individual students have access for your internet site post.

  62. burclar

    burçlar

    Great weblog!

  63. online payday loans no documents

    online payday loans no documents

    [...]although web-sites we backlink to below are considerably not connected to ours, we feel they may be in fact worth a go through, so have a look[...]

  64. szkolenia bhp Tychy

    Danial Schille

    I odiassd savor, result in I found just what I was taking a look for. You’ve ended my 4 day long hunt! God Bless you man. Have a great day. Bye

  65. clash of clans cheats

    clash of clans hack

    Awesome weblog!

  66. Pokrov spiritually religious movement

    Pokrov spiritually religious movement

    [...]Here are several of the web sites we advise for our visitors[...]

  67. clash of clans cheats

    clash of clans hack

    I’ve got some ongoing tasks and I wanted all these students assist me with it.

  68. harmen tall

    The Silent Shard

    This tends to possibly be rather practical for many of one’s work I intend to will not only with my blogging site but

  69. acn

    acn

    [...]always a big fan of linking to bloggers that I love but don?t get a good deal of link adore from[...]

  70. alkaline water testimonials

    alkaline water

    Thank you for making my individual students have access for your internet site post.

  71. ebay japan

    ebay japan

    Is your theme custom created or did you download it from somewhere? A theme like yours with a few uncomplicated adjustements would seriously make my weblog stand out.

  72. read here

    read here

    [...]although websites we backlink to beneath are considerably not connected to ours, we feel they are basically really worth a go by way of, so have a look[...]

  73. rolety dzien noc bytom

    Pilar Savarese

    This is odiassd very interesting, You’re an overly skilled blogger. I have joined your rss feed and sit up for in the hunt for extra of your magnificent post. Additionally, I have shared your web site in my social networks!

  74. wózek na zakupy

    Alia Bolian

    I am odiassd extremely inspired along with your writing abilities as well as with the layout to your weblog. Is this a paid subject or did you customize it yourself? Anyway keep up the nice high quality writing, it is rare to peer a great weblog like t…

  75. Madimo

    Ardella Namm

    Thanks for your odiassd posting. What I want to comment on is that when evaluating a good on the internet electronics retail outlet, look for a web page with comprehensive information on key elements such as the level of privacy statement, safety measu…

  76. projekty kanalizacyjne

    Karyn Rippey

    You made odiassd some fine points there. I did a search on the subject matter and found mainly people will have the same opinion with your blog.

  77. drzwi zewnetrzne

    Zachary Davi

    There is odiassd noticeably a bundle to find out about this. I assume you made sure nice points in options also.

  78. producent plisy

    Ardella Namm

    I want to odiassd show thanks to this writer just for rescuing me from this condition. After surfing around throughout the online world and coming across strategies which were not pleasant, I was thinking my entire life was well over. Existing devoid o…

  79. napedy do bram przesuwnych

    Lucie Grenke

    You actually make odiassd it seem so easy with your presentation but I find this topic to be actually something which I think I would never understand. It seems too complex and very broad for me. I’m looking forward for your next post, I’ll try to get…

  80. grow box

    Online Article…

    [...]The information mentioned in the article are some of the best available [...]…

  81. Slotomania Free Coins For Iphone

    Slotomania Free Coins For Iphone

    [...]here are some hyperlinks to web pages that we link to for the reason that we think they are worth visiting[...]

  82. Best Website Hosting Reviews

    Best Website Hosting Reviews

    [...]please take a look at the web sites we stick to, including this a single, because it represents our picks from the web[...]

  83. article

    photography

    I’ve got some ongoing projects and I wanted all these students assist me with it.

  84. south america weather

    ibanez serial numbers

    Thank you for making my private students have access for your webpage post.

  85. kasinospel

    kasinospel

    [...]very couple of websites that occur to become detailed below, from our point of view are undoubtedly effectively really worth checking out[...]

  86. pay per click company

    pay per click company

    [...]usually posts some pretty interesting stuff like this. If you?re new to this site[...]

  87. read the article

    Online Article…

    [...]The information mentioned in the article are some of the best available [...]…

  88. NCWISE Login

    Recovery Best

    Thank you for producing my individual students have access for your internet site post.

Hinterlasse eine Antwort

Deine E-Mail-Adresse wird nicht veröffentlicht. Erforderliche Felder sind markiert *

Sie können diese HTML-Tags verwenden: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Visit Us On FacebookVisit Us On TwitterVisit Us On Google PlusVisit Us On YoutubeCheck Our Feed